alt-desktop

Alkohol - jak na zdravou míru

18.01.2024

Doba čtení: 5 min

Existuje zdravá míra konzumace alkoholu? Jak to vidí odborníci?

Většina z nás se s alkoholem v životě občas setká. Obvykle to bývá při radostných příležitostech, jako jsou oslavy narozenin, svateb, letní posezení na zahrádce, příchody nových členů rodiny nebo začátky nového roku. Málokdo si při těchto událostech nedopřeje alespoň skleničku alkoholu. Ale co když se zamyslíme nad tím, kolik alkoholu vlastně konzumujeme? Pijeme ho pravidelně, či spíše jen při zvláštních příležitostech? A překračujeme nějakou bezpečnou hranici?

Možná jste už slyšeli o tom, že nejzdravější přístup k alkoholu spočívá ve střídmé konzumaci, například v podobě denní skleničky vína. Takovéto mírné pití bylo spojováno s několika zdravotními výhodami, včetně prevence srdečně-cévních onemocnění, a zdálo se být údajně zdravější než úplná abstinence.

Bohužel studie, na nichž tato doporučení stavěla, často nebraly v úvahu, zda zdravotní efekt není ovlivněn také stravou, celkovým životním stylem, mírou stresu a genetikou populace v oblastech, kde je mírná konzumace běžná. To mohlo vést k určitému zkreslení výsledků. Dnešní poznatky o alkoholu sice nepopírají možnost, že drobná množství mohou mít pro některé jedince marginální pozitivní účinky, ale odborníci se stále více kloní k názoru, že žádné konkrétní množství alkoholu nelze jednoznačně doporučit. Jednoduše řečeno, platí pravidlo – čím méně, tím lépe.
 


Mezi negativa konzumace alkoholu patří:

 

  1. Vysoký energetický obsah: Alkohol obsahuje velké množství energie, která není dobře využitelná například pro pohyb. Pravidelná konzumace alkoholu může přispět k nárůstu hmotnosti a obezitě.
  2. Snížení nutriční hodnoty stravy: Lidé konzumující nadměrné množství alkoholu mohou mít tendenci zanedbávat vyváženou stravu. Alkohol může nahrazovat důležité živiny obsažené ve zdravých potravinách, což vede k nedostatku klíčových látek jako vitamíny a minerální látky.
  3. Negativní vliv na trávicí systém: Konzumace alkoholu může způsobit podráždění trávicího traktu.
  4. Ovlivnění jater: Nadměrná konzumace alkoholu může vést k poškození jater.
  5. Dehydratace: Alkohol má diuretický účinek, což znamená, že zvyšuje močení a může vést k dehydrataci. Nedostatek tekutin může mít negativní vliv na kůži, ledviny a celkovou hydrataci těla.
  6. Zvýšení rizika rakoviny: Konzumace alkoholu přináší i zvýšené riziko rozvoje rakoviny. Například prsu, jater, jícnu a střeva.
  7. Zvýšený krevní tlak: Zvýšený krevní tlak je sám o sobě rizikový pro rozvoj srdečně-cévních onemocnění.


Je zásadní být si vědom nutričních dopadů konzumace alkoholu a udržovat vyvážený životní styl. Pokud se rozhodnete pro konzumaci alkoholu, je klíčové držet míru. Zkuste se vyhnout pravidelnému pití, i kdyby šlo jen o jednu skleničku denně. Dávejte si také pozor na občasnou konzumaci většího množství alkoholu najednou. Bezpečné a odpovědné pití je klíčem k zachování dobrého zdraví.

Samozřejmě, že si můžete užít pár skleniček vína při oslavách narozenin či připít na narození vnoučete, aniž byste měli hned obavy o své zdraví. Nicméně je užitečné myslet na několik věcí. Je důležité mít vždy na paměti dostatečný přísun nealkoholických tekutin, kterým alkohol prokládáte. Dbejte také na to, jak silné alkoholické nápoje konzumujete. Volte raději ty slabší. Můžete si vychutnat třeba vinný střik, vybrat si pivo s nižším obsahem alkoholu, nebo alkohol kombinovat s nealkoholickými alternativami, jako je třeba Birell. Nemusíte se také nutit držet krok s ostatními nebo se nechat vyhecovat. Pamatujte, že konzumace alkoholu je vždy na dobrovolné bázi, a je tedy jen na vás, zda se rozhodnete pít nebo ne, aniž byste museli své rozhodnutí nějak zvlášť zdůvodňovat.
 


 

Podobné články

Jak na udržitelné změny životního stylu

Ne hladu: Natálie Staroveská , 18.01.2024

Se začátkem nového roku často přichází touha změnit některé aspekty našeho životního stylu k lepšímu. Jak to udělat udržitelně?

Vánoční cukroví - zdravé recepty nebo raději zdravý přístup?

Ne hladu: Veronika Pourová , 27.11.2023

Snažíte se o zdravější jídelníček a už teď máte hrůzu z toho, co budete dělat se vším tím vánočním cukrovím? Anebo vás děsí množství cukru a másla v tradičních receptech, které je mnohonásobně vyšší než to, co použijete po zbytek roku? Pojďme se společně podívat na to, jak Vánoce zvládnout bez újmy na zdraví, a to i na tom mentálním. Protože nadměrný stres z toho, co jíme, také ničemu nepomůže.

Co jíst před cvičením

Ne hladu: , 04.10.2023

Pokud byste si ze sportovní výživy měli zapamatovat jedinou věc, tak je to to, že je důležité kolem tréninku jíst.