alt-desktop

Proč nedržet diety, aneb jak na hubnutí zdravě a udržitelně

03.01.2024

Doba čtení: 4 min

S novým rokem jsou spojena každoroční novoroční předsevzetí a možná i vy jste si dali za cíl zdravě jíst, pravidelně cvičit anebo konečně zhubnout. Leden se jednoduše zdá být takovou pomyslnou startovní čárou, kdy jsme motivovaní pro sebe něco dobrého udělat.

Realita ale v mnoha případech bývá odlišná, jelikož s přehnaným nadšením se můžeme dostat do kolotoče nejrůznějších diet. Jak rychle se do změn pustíme, tak rychle se většinou zpátky vracíme ke starým návykům, často navíc se známým jojo efektem. S dlouhodobou udržitelností zdravých návyků nebo s trvalým zhubnutím to tedy většinou nemá moc společného.


Na co si tedy dát pozor, aby naše odhodlání přineslo výsledky?


1. Vhodné tempo

Pozor, abyste na změnu nešli až příliš rychle a stravovací nebo pohybové návyky se nesnažili měnit ze dne na den. Nemusíte měnit všechny své návyky hned najednou. Vypište si několik hlavních bodů, na kterých byste rádi pracovali a začněte postupně.

 

2. Reálný cíl

Buďte opatrní s extrémními, nerealistickými cíli. Přehnat své cíle a očekávání může přinést pozdější zklamání a demotivaci.


Jak na to v praxi?


Změny v jídelníčku nebo v pohybu bychom měli dělat postupně a začít těmi nejmenšími, nejsnadnějšími. Například tvrdý sýr s 45 % tuku v sušině můžete vyměnit za sýr s 30 % tuku. Jídelníček tak snadno odlehčíme o trochu tuku. Pokud konzumujete sladké limonády, džusy nebo ochucené mléčné výrobky, můžete se zaměřit na jejich omezení a náhradu neslazenými variantami. Chléb, těstoviny či rýži občas prostřídejte za jejich celozrnné varianty, čímž zvýšíte příjem vlákniny a jídlo vás pak více zasytí. Samozřejmě nebude ideální pravidelně konzumovat nejrůznější smažené pokrmy, tučné maso a uzeniny, křehké pečivo, sladkosti nebo moučníky.


Vhodné je při hubnutí zařadit i pohyb, a to nejenom kvůli většímu výdeji energie, ale také pro podporu svalové hmoty, která zvyšuje metabolismus.


Pokud ovšem nejste na pravidelný pohyb zvyklí, i tady je potřeba začít pomaleji a na množství pohybu nebo intenzitě přidávat postupně. Pokud zakomponujete drobných změn více, můžete začít hubnout bez ohledu na sledování energetického příjmu nebo příjmu jednotlivých živin.

Myslete také na to, že ani při hubnutí byste neměli trpět hlady a jídelníček by měl obsahovat dostatek energie na vaše běžné fungování. Hubnutí je specifický a dočasný proces, kdy se na stravu a pohyb soustředíme o trochu více. Nemělo by se ale jednat o příliš striktní režim, který nás bude trápit. Pokud si nejste jistí, zda jdete na celý proces správně, je vhodné vyhledat nutričního terapeuta, který vám s celým procesem pomůže a už od začátku nastaví ten správný směr.


Začněte svou cestu k lepšímu já!

Konzultace s odborníkem

V Zátiší Group více než dva roky spolupracujeme s nutričními terapeutkami Ne hladu v divizi denního stravování Fresh & Tasty. Chcete-li zdravě a efektivně zhubnout bez pocitu hladu nebo jen žít vyváženěji? Zkuste Ne hladu a dosáhněte vašich cílů.

Začněte svou cestu k lepšímu já!

Podobné články

Pracovní snídaně chutně a vyváženě

Ne Hladu , 14.02.2024

Tři nutriční terapeutky Ne hladu se vydaly do čtyřech kancelářských budov, kde Fresh & Tasty poskytuje snídaně a otestovaly pro vás ty nejvyváženější volby.

Jak jíst jednoduše a vyváženě v šestinedělí

Ne hladu: Barbora Holá , 30.01.2024

Období šestinedělí je pro novopečenou maminku náročným obdobím plným fyzických a emočních změn. Je proto důležité, abyste v rámci péče o miminko nezapomínaly ani samy na sebe.

Vegetariánské recepty

Ne hladu: Veronika Pourová , 27.12.2023

Vyzkoušejte tato bezmasá jídla - veganské špagety s rajčatovou omáčkou, fazolový burger se seitanem, čočkový salát s cottage